Nowe zasady obługi podatnika
W związku z potrzebą zapewnienia podatnikom większego bezpieczeństwa oraz komfortu wprowadziliśmy nowe zasady obsługi w urzędach skarbowych.
Na wizytę w Urzędzie Skarbowym możesz umówić się korzystając z jednego z trzech możliwych sposobów:
- elektronicznie – dzięki usłudze Umów wizytę w urzędzie skarbowym
- telefonicznie – pod numerem telefonu: 22 330 03 30 - wybierz 1, następnie wybierz 8
- podczas osobistej wizyty w urzędzie w punkcie rezerwacji wizyt
Nie potrzebujesz umawiać wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru) lub otrzymać potwierdzenie na swojej kopii w punkcie podawczym. Jeżeli chcesz wyjaśnić wątpliwości dotyczące złożonego dokumentu - umów wizytę.
Urząd Skarbowy w Proszowicach przyjmuje umówionych klientów w:
- poniedziałek w godzinach 8:00 - 18:00
- wtorek - piątek w godzinach 8:00 - 15:00
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw regulują w szczególnosci poniższe przepisy:
Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przy poszanowaniu ogólnych zasad określonych w Ordynacji Podatkowej.
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyb, że przepisy powyższej ustawy stanowią inaczej ( art 139 §1 Ordynacji). Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie ( art 139 §2 Ordynacji). W przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie urząd ma obowiązek zawiadomienia strony o przyczynach niedotrzymania terminu, wskazując nowy termin załatwienia sprawy ( art.140 §1 Ordynacji). Do terminu, w którym ma być wydana decyzja nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnienia spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu( art.139 §4).
Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie służy stronie ponaglenie do organu wyższego stopnia - jeżeli sprawa nie została załatwiona przez Izbę Skarbowa - do Ministra Finansów ( art 141 §1 Ordynacji).
Postępowanie wszczynane jest na wniosek strony lub z urzędu. Wymogi formalne podania przewidują co najmniej wskazanie w nim treści żądania, osoby od której pochodzi oraz jej adresu. Przepisy szczególne mogą określać dodatkowe wymagania jakie winno spełniać podanie . Przy postępowaniu odwoławczym, odwołanie wnosi się do Dyrektora Izba Skarbowej za pośrednictwem organu pierwszej instancji, który wydał decyzję.
Bezpośrednia obsługa informacyjna i kancelaryjna podatników odbywa się na parterze siedziby Urzędu - Dział Obsługi Bezpośredniej i Wymiany Międzynarodowej - gdzie wydzielone są stanowiska obsługujące podatników w zakresie:
- udzielania informacji interesantom o sposobie załatwiania spraw w urzędzie,
- przyjmowania formularzy, pism i innych dokumentów,
- wydawanie potrzebnych formularzy i druków podatkowych,
- wydawania zaświadczeń,
- przyjmowanie korespondencji napływającej droga pocztową.
Korespondencja może być przekazywana do Urzędu : osobiście, droga pocztową, telefaksową i elektroniczną - z uwzględnieniem procedur zapisanych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.