Sposób przyjmowania i załatwiania spraw w Urzędzie Skarbowym w Wieliczce regulują przepisy:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
- Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych;
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków;
- Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego izb administracji skarbowej,
- Regulamin organizacyjny Urzędu Skarbowego w Wieliczce.
Zasady przyjmowania stron
Naczelnik Urzędu przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w poniedziałki w godz. 14:00 - 16:00, a w pozostałe dni – w godzinach pracy Urzędu, w siedzibie przy ul. Zamkowej 2 w Wieliczce.
Załatwianie spraw
Stosownie do powołanych przepisów, całość korespondencji, która wpływa do Urzędu, jest przekazywana po rejestracji do naczelnika urzędu oraz bezpośrednio do kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych. Po dekretacji przez naczelnika przekazywana jest do odpowiednich komórek organizacyjnych. Jeżeli sprawa dotyczy właściwości merytorycznej więcej niż jednej komórki organizacyjnej – dekretujący na oryginale pisma wyznacza komórkę koordynującą i do niej trafia oryginał pisma. Pozostałe komórki otrzymują kserokopię z dekretacją przedmiotową. Sprawy załatwiane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa właściwymi dla danego rodzaju spraw, a w szczególności, przy poszanowaniu ogólnych zasad określonych w Dziale IV, Rozdziale 1 ustawy Ordynacja podatkowa albo Dziale I Rozdziale 7 kodeksu postępowania administracyjnego.
Zasady załatwiania spraw
Terminowość załatwiania spraw regulują przepisy prawa właściwe dla danego rodzaju spraw, a w szczególności Ordynacja podatkowa i Kodeks postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 139 Ordynacji podatkowej, załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba, że przepisy powyższej ustawy stanowią inaczej.
Sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie powinny być załatwiane niezwłocznie.
Do powyższych terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
W przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie Naczelnik Urzędu Skarbowego ma obowiązek zawiadomienia strony i wskazania nowego terminu załatwienia sprawy, podając jednocześnie przyczyny niedotrzymania terminu.
Analogiczne postanowienia zawiera Kodeks postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 35, organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ, powinny być załatwiane niezwłocznie. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania.
Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów doręczania z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699), okresów zawieszenia
postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.
Zgodnie z art. 36, o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
W postępowaniu odwoławczym - odwołanie wnosi się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie, ale za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego.
W postępowaniu sądowoadministracyjnym – skargę wnosi się wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi.
Uprawnienia do podpisywania pism określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Skarbowego w Wieliczce.