W poniedziałek 17 sierpnia 2015 r. o godzinie 10.00 w siedzibie Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie przy al. Solidarności 5-9B Minister Finansów Pan Mateusz Szczurek spotkał się z lokalnymi przedsiębiorcami. Konferencja poświęcona była zmianom w Administracji Podatkowej, w tym wdrożeniu Systemu Obsługi i Wsparcia Podatnika, którego najważniejszymi elementami są utworzenie centrów obsługi oraz powołanie asystentów podatnika. W centrach obsługi podatnicy będą mogli załatwić sprawy związane z podatkami oraz składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Asystenci podatnika pomogą początkującym przedsiębiorcom w uzyskaniu wiedzy podatkowej. W drugiej części spotkania Minister Finansów odpowiedział na pytania przedsiębiorców.
W tym samym dniu Minister Finansów odwiedził także lokalizacje dwóch kolejnych centrów obsługi w urzędach skarbowych w Bochni i Nowym Targu. We wtorek 18 sierpnia br. w godzinach przedpołudniowych Minister Finansów spotkał się w siedzibie Izby Skarbowej w Krakowie przy ul. Wiślnej z przedstawicielami organizacji skupiających przedsiębiorców z Krakowa. Celem również i tego spotkania było przybliżenie nowego Systemu Obsługi i Wsparcia Podatnika.
W Małopolsce od 1 września zostaną uruchomione pierwsze cztery centra obsługi: w Urzędzie Skarbowym Kraków-Nowa Huta, w Drugim Urzędzie Skarbowym w Tarnowie, w Urzędzie Skarbowym w Nowym Targu i w Urzędzie Skarbowym w Bochni.
Centrum obsługi to możliwość załatwienia wielu spraw w jednym miejscu. Zapewni kompleksową obsługę klientów w zakresie bieżących spraw, którymi zajmuje się Administracja Podatkowa. Dodatkowo będzie można tam złożyć dokumenty ZUS (dotyczące płatników składek), złożyć podania i deklaracje akcyzowe oraz załatwić sprawy związane z rejestracją w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) i obsługą systemu e-PUAP.
W zakresie składanych podań i deklaracji oraz wydawanych zaświadczeń i udzielanych wyjaśnień z zakresu prawa podatkowego obsługa w centrach prowadzona będzie niezależnie od miejsca zamieszkania czy miejsca prowadzenia działalności przez podatników – w tych kwestiach przestanie obowiązywać tzw. właściwość miejscowa naczelnika urzędu skarbowego.
Nowe centra oznaczają jeszcze szybszą i bardziej komfortową obsługę klientów, zgodną z przyjętymi jednolitymi standardami, uwzględniającą indywidualne podejście do klienta.
W całym kraju w pierwszym etapie planowane jest uruchomienie 50 takich centrów obsługi.
Pilotażowo od 1 września 2015 r. w 4 centrach obsługi w woj. małopolskim działalność rozpocznie 8 asystentów podatnika. Jest to usługa dedykowana mikroprzedsiębiorcom, a świadczona będzie przez pierwsze półtora roku prowadzenia działalności. Asystenci podatnika to pomoc w uzyskaniu rzetelnej wiedzy podatkowej na start w biznesie.
Do zadań asystenta podatnika należało będzie: pomoc przedsiębiorcy w pokonywaniu pojawiających się trudności związanych z uruchomieniem działalności gospodarczej, udzielanie pomocy w indywidualnych sprawach przedsiębiorcy i realizacji przez niego obowiązków podatkowych, informowanie o terminach wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, udzielanie ogólnych informacji o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy podatkowe i ZUS.
Od 1 stycznia 2016 r. asystenci podatnika będą już funkcjonowali we wszystkich urzędach skarbowych w Polsce.