Kupiłeś samochód w Unii Europejskiej
Załatw formalności nie wychodząc z domu.
Instrukcja postepowania od złożenia deklaracji do pobrania potwierdzenia.
I. Złóż deklaracje AKC-US lub AKC-USW.
Załóż konto na stronie internetowej puesc.gov.pl i wypełnij formularz.
W celu usprawnienia tempa rozliczeń dokonywanych płatności prosimy o zachowanie kolejności: proszę najpierw złożyć deklaracje AKC-US lub AKC-USW a potem dokonać wpłaty.
Deklaracje składane są w formie papierowej lub wysyłane elektronicznie do właściwego dla podatnika Urzędu Skarbowego, tam są wprowadzane i zatwierdzane w systemie ZEFIR2 w tym samym bądź
w następnym dniu roboczym. Wpłata nie może być rozliczona jeśli nie ma jeszcze dokumentu w systemie.
II. Zapłać podatek akcyzowy.
- W bankowości internetowej wybierz – „Przelew do US".
- W polu: „Symbol formularz lub płatność" - wybierz właściwy symbol formularza AKC-US , a gdy deklaracja zawiera więcej niż jedna pozycje/więcej niż jeden samochód/ - AKC-USW.
- Wybierz nazwę i adres organu podatkowego: Urząd Skarbowy w Nowym Targu ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ.
- Automatycznie zostanie wskazany numer rachunek bankowy nr: 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000 – właściwego dla wpłat podatku akcyzowego.
- W polu: typ identyfikatora, wpisz właściwy identyfikator podatnika tj: NIP – dla podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, PESEL – dla podatnika nie prowadzącego działalności gospodarczej.
- W polu: typ okresu zobowiązania: wybierz typ okresu J-dzień – wpisz datę powstania obowiązku podatkowego tj. datę przekroczenia granicy np. 1 października 2017r. zapisane jako: 17J0110. W przypadku deklaracji wielopozycyjnej tj. zawierającej więcej niż jeden samochód wpisana powinna zostać najwcześniejsza data powstania obowiązku podatkowego z deklaracji.
- W polu: Identyfikacja zobowiązanego – oprócz danych proszę podać numer nadwozia samochodu.
System automatycznie rozliczy Twoja wpłatę wyszukując płacony dokument wg 4 elementów:
- Numeru NIP lub PESEL,
- Okresu za jaki dokonujesz wpłaty zapisany w postaci 17J0110,
- Symbolu formularza tj. AKC-US lub AKC-USW,
- Kwoty podatku.
Dzięki automatyzacji rozliczeń wszystko odbywa się szybciej, prościej i taniej.
Automatyczne rozliczenie następuje najwcześniej następnego dnia roboczego po dokonaniu wpłaty na rachunek Urzędu Skarbowego w Nowym Targu.
W przypadku braku możliwości automatycznego rozliczenie, wpłaty przydzielane są do ręcznego rozliczania przez operatorów, takie rozliczanie może trwać kolejne dwa dni robocze.
Dopiero po tym terminie jeśli brak jest możliwości wydruku dokumentu PZAS prosimy kontaktować się dostępnymi formami komunikacji: telefoniczną na numer infolinii 18 261 3100 lub mailowo na adres akcyza2.us.nowy-targ@mf.gov.pl
III. Pobierz potwierdzenie.
- Zaloguj się na stronę internetową: puesc.gov.pl
- Kliknij na PZASREQ – ZAPYTANIE O POTWIERDZENIE ZAPŁATY AKCYZY ZA SAMOCHÓD /po prawej stronie ekranu – NAJCZĘŚCIEJ UZYWANE/.
- Kliknij „wypełnij formularz" – wpisz nr VIN.
- Po wypełnieniu formularza kliknij „wygeneruj formularz" /na dole po prawej stronie/.
- Przejdź do zakładki „Moje dokumenty" – „do wysyłki" na liście dokumentów znajdziesz wygenerowany formularz – kliknij akcję „wyślij" i kliknij „OK".
- Przejdź do zakładki „Moje dokumenty" – ODEBRANE i sprawdź czy otrzymałeś komunikat „PZAS_VF1JA050525140000_2017-10-01_11_25_54".
- Kliknij na komunikat: „PZAS_VF1JA050525140000_2017-10-01_11_25_54" aby wyświetlić zawartość i wydrukować.
- W przypadku komunikatu: „Nie można pobrać potwierdzenia – proszę o kontakt z właściwym urzędem skarbowym" – proszę skontaktować się z urzędem skarbowym do którego została złożona deklaracja AKC-US. Wykaz urzędów skarbowych właściwych w zakresie akcyzy znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie właściwości urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej w zakresie akcyzy opublikowanego w Dz.U. 2017 poz. 371.
IV. Jak złożyć korektę deklaracji AKC-US lub AKC-USW.
- Nadajemy kolejny „Numer dokumentu" – jest to numer własny dokumentu i składa się z 19 znaków [0-9] [A-Z] nadany przez podatnika /jest to numer unikalny i nie może być to ten sam numer, który został podany w deklaracji pierwotnej/.
- Zaznaczamy „cel złożenia formularza" – „korekta deklaracji".
- Pole ‘Przyczyna złożenia korekty" – jest wypełnione wartością domyślną „brak uzasadnienia", ale można go edytować i wpisać uzasadnienie.
- Uzupełniamy „Identyfikator dokumentu /którego dotyczy korekta UPO/" podając numer UPO /Urzędowego Potwierdzenia Odbioru/ - 32 znaki lub 36 znaków jeżeli pierwotna deklaracja była składana do systemu eZEFIR przed 1 października 2015 r.
- Kolejne pola deklaracji wypełniamy tak jak dla deklaracji pierwotnej, pamiętając o zmianie wartości/danych które chcemy skorygować.